28 квітня ― ЧИСТИЙ
ЧЕТВЕР
Велике
значення для українців має Чистий четвер. Це – свято, що відзначається на
останньому (Страсному) тижні посту. Воно наповнене не тільки суто
християнським, а й язичницьким змістом, відображає давньослов’янські звичаї та
вірування, пов’язані з культами предків, води, вогню тощо.
В окремих регіонах України цей день
номінують по-різному — Білий, Світлий, Чистий четвер, і, відповідно, таким
прикметником називають увесь тиждень. Як пояснював М. Максимович,«страсний
тиждень називається на Україні білим, тому що
тоді білять хати і прибирають
усе, готуючись до Великодня. У Чистий четвер миються, й виливають брудну воду,
викидають усяке сміття за межі двору, на роздоріжжя».
На Поділлі дівчата, аби бути вродливими
цілий рік, збігалися до сходу сонця до джерела. Також подоляни були переконані,
що у четвер перед Великоднем вода наділена потужною магічною силою, вона здатна
очищати від душевних та тілесних недуг.
Найбільш помічною вважалася непочата
вода, набрана до сходу сонця з трьох колодязів. Бажано було вмитися нею до
настання світанку. Коли виходили зранку до річки чи струмка, то ставали за
течією, мили руки і ноги, вмивали обличчя, а потім втиралися рушником. На
Харківщині у Чистий четвер господарі дотримувалися звичаю купати своїх коней з
метою уберегти їх від хвороб шкіри.
На
Слобожанщині також вважали, що у Чистий четвер перед сходом сонця ворон у річці
купає своїх дитинчат. Кому поталанить скупатися швидше, ніж це зроблять
воронячі пташенята, той не хворітиме цілий рік. Насамперед, цього мали
дотримувалися люди, що нездужали. Викупавшись, вони брали відро води з купелю і
виливали на роздоріжжі – «щоб там усе лихо зоставалося». Ось чому
перехрестя в народній уяві було «нечистим» місцем.
Отже, основним мотивом звичаїв,
приурочених до дня Чистого четверга, було тілесне і духовне очищення людини за
допомогою магічної сили води. Крім того, у цей час активно готувалися до Великодня,
приводили до ладу своє господарство.
Немає коментарів:
Дописати коментар